برای اینکه بتوانید در لیست موتورهای جستجو فعالیت بهتری داشته باشید، باید محتوای ارزشمند خود را به شکل فرمت متنی HTML که برای تمام این م.ت.ر های جسنجو قابل فهم است تهیه کنیم. علی رغم پیشرفت های موجود در تکنولوژی موتورهای جستجو، تصاویر، فایل های فلش، کدهای جاوا اسکریپت و سایر محتوای غیر متنی اغلب توسط موتورهای جستجوگر نادیده گرفته می شوند و ارزشی برای خزندگان موتورهای جستجو ندارند.
آسان ترین روش برای اطمینان طراحی سایت از اینکه کلمات و عباراتی که برای بازدید کنندگان خود به نمایش می گذارید توسط موتورهای جستجوگر خوانده می شوند این است که آن ها را در فرمت متنی HTML قرار دهید. البته برای افرادی که به دنبال فرمت بهتر یا استایل نمایش بصری هستند، روش های پیشرفته تری نیز وجود دارد:
برای تصاویر خود تگ Alt بسازید. اگر تصویری در محتوای خود دارید، بهتر است تگ Alt را برای آن اختصاص دهید تا در موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد. در این شرایط تصویر شما با یک محتوای متنی توضیح داده می شود و اگر کاربر در موتور جستجو به دنبال این کلمات کلیدی خاصص بگردد، حتماً محتوای شما را پیدا خواهد کرد.
از فایل های فلش استفاده نکنید
برای هر تصویر متن قابل فهم در تگ Alt بنویسید تا گوگل درک بیشتری از عکس شما داشته باشد.
برای فایل تصویر و یا ویدئو خود اسم با مسما انتخاب کرده و با (under line) _ از هم جدا کنید و در ادامه آدرس سایت خود را وارد کنید مانند:
با استفاده از ابزارهایی همچون Google's cache ، SEO-browser.com یا MozBar می توانید ببینید که چه عناصری از محتوای شما در موتورهای جستجو قابل مشاهده و ایندکس شده است.
ساختار لینک بیلدینگ قابل خزش
موتورهای جستجو برای قرار دادن صفحات موجود در نتایج جستجو به محتوای سئوی سایت شما نیاز دارند و باید آن را ببینند. همچنین برای اینکه بتوانند محتوای شما را پیدا کنند، در ابتدا به لینک نیاز دارند. وجود ساختار لینک قابل خزش که به Crawler های موتورهای جستجو اجازه می دهند در مسیر سایت برای یافتن تمامی صفحات حرکت کنند، امری کاملاً ضروری است. هزاران هزار سایت در ساخت و سازماندهی ناوبری خود دچار اشتباه می شوند و همین امر باعث می شود موتورهای جستجو نتوانند به تمام محتوای آن ها دسترسی داشته باشند. در شکل زیر می توانید نحوه بروز چنین مشکلی را مشاهده کنید:
ساختار لینک بیلدینگ قابل خزش
در مثال بالا، خزندگان گوگل به صفحه A می رسند و در آن لینکی به صفحات B و E پیدا می کنند. با این حال، اگرچه صفحات C و D ممکن است صفحات مهمی باشند، اما خزندگان گوگل راهی برای دستیابی به آن ها ندارند زیرا هیچ لینک مستقیم و قابل خزشی به صفحات C و D اشاره نمی کند. اگر خزندگان موتورهای جستجو نتوانند به صفحات شما دسترسی داشته باشند؛ محتوای عالی، هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب و بازاریابی هوشمندانه نیز نمی تواند موثر باشد چرا که هیچ لینکی از سایت شما به آنها داده نشده و موتورهای جستجو حتی از وجود این صفحات مطلع نیستند!
بررسی یک لینک
آناتومی یک لینک - یک لینک از چه اجزایی تشکیل شده است؟
تگ های لینک می توانند حاوی تصویر، متن یا سایر عناصر باشند و ناحیه قابل کلیکی را بر روی صفحه ایجاد کنند تا کاربر بتواند از این ناحیه برای دسترسی به سایر صفحات موجود در سایت استفاده کند. این لینک ها عناصر اصلی ناوبری در اینترنت هستند که با عنوان هایپر لینک شناخته می شوند. در تصویر بالا، تگ "a>" نشان دهنده آغاز لینک است. محل ارجاع لینک به مرورگر (یا موتور جستجوگر) می گوید که لینک به کجا یا چه سایتی اشاره دارد.
در مثال بالا، آدرس http://www.ezweb.ir یک مرجع است. قسمت بعدی قابل مشاهده در لینک برای بازدید کنندگان انکر تکست نام دارد. انکر تکستآموزش سئو صفحه ای را که لینک به آن اشاره دارد، توصیف می کند. در مثال بالا، انکر تکست موجود خدمات دیجیتال مارکتینگ است. به این ترتیب کاربر با مشاهده انکر تکست متوجه می شود که در صورت کلیک بر روی لینک با چه محتوایی روبرو خواهد شد. این اصلی ترین ساختار یک لینک است که برای موتورهای جستجو قابل درک می باشد.در آخر نیز، تگ "" قرار دارد که نشان دهنده پایان لینک است. قرار دادن این تگ برای جدا کردن لینک از دیگر المان های صفحه ضروری است.
ربات های خزنده به خوبی می دانند که باید این لینک را به نمودار لینک موتور جستجو اضافه کنند، از آن برای محاسبه متغیرهای مستقل از کوئری استفاده نمایند و آن را برای ایندکس محتوای صفحه مرجع، دنبال کنند.
چرا بعضی از صفحات سایت برای موتورهای جستجو قابل دسترسی نیستند؟
اگر شما کاربران سایت خود را ملزم می کنید قبل از دسترسی به محتوای سایت، فرم آنلاینی را پر کنند، به احتمال زیاد موتورهای جستجو چنین نواحی محافظت شده ای را هرگز مشاهده نکنند. فرم ها ممکن است نیازمند نام کاربری و کلمه عبور یا فرمی مرتبط با نظر سنجی باشند. به هر صورت، در هر دو مورد خزندگان موتورهای جستجو تلاشی برای پر کردن فرم نخواهند کرد. به این ترتیب، محتوا و لینک های موجودی که در پشت فرم قرار دارد برای موتورهای جستجو نامرئی محسوب می شود.
لینک های موجود در کدهای غیر قابل تجزیه جاوا اسکریپت
اگر از جاوا اسکریپت برای لینک های خود استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که موتورهای جستجو آن لینک ها را نمی خزند یا توجه بسیار کمی به لینک های موجود در این کدها نشان می دهند. اگر می خواهید صفحات شما توسط ربات های موتورهای جستجوگر ایندکس شوند، باید لینک های استاندارد HTML را جایگزین جاوا اسکریپت های موجود در هر صفحه کنید.
لینک به صفحاتی که توسط فایل Robots.txt مسدود شده اند
متا تگ کنترل ربات های موتور جستجو و فایل robots.txt به صاحبان سایت اجازه می دهند دسترسی خزنده های موتور جستجو به یک صفحۀ خاص را محدود کنند. فقط به خاطر داشته باشید که باید صفحاتی را مسدود کنید که واقعا نیازی به ایندکس شدن آن ها در موتورهای جستجو ندارید. بسیار اتفاق افتاده است که استفاده از این متا تگ یا فایل robot.txt سبب مسدود کردن کلی ربات های موتور جستجوگر شده است. پس در استفاده از آنها دقت کنید.
پرهیز از استفاده از فریم ها یا آی فریم ها
از لحاظ فنی، لینک های موجود در فریم ها و آی فریم ها قابل خزیدن هستند، اما هر دوی این موارد مشکلاتی را در زمینه سازماندهی و دنبال کردن لینک ها برای موتورهای جستجو ایجاد می کنند. پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از این موارد دوری کنید، مگر اینکه کاربر حرفه ای باشید و درک خوبی از نحوه ایندکس و دنبال کردن لینک ها در فریم ها داشته باشید.
لینک های موجود در صفحاتی که صدها یا هزاران لینک دارند
موتورهای جستجو تنها تعداد محدودی از لینک های موجود در یک صفحه را می خزند. این محدودیت در شمارش برای تشخیص اسپم و تعیین رتبه بندی ضروری است. صفحاتی که هزاران لینک در خود دارند ممکن است اصلاً خزیده و ایندکس نشوند.
نکته: اگر شما بتوانید از موارد بالا در سایت خود جلوگیری کنید، لینک هایی تمیز و قابل ایندکس خواهید داشت که به ربات های جستجو اجازه می دهند به راحتی به محتوایتان دسترسی داشته باشند.
تمرین قانون جذب بهترین راه برای استفاده از قانون جذب است. برای اینکه بتوانید بهتر از قانون جذب استفاده کنید و نتایج بزرگ تری بگیرید پیشنهاد می کنم این تمرین قانون جذب را که در ادامه به شما معرفی میکنیم هر روز انجام بدهید.
با توجه به اینکه بسیاری از افراد در جلسات مشاوره کوچینگ از من می پرسند که چرا از قانون جذب بیشتر بخوانید » “تمرین های قانون جذب”